NAKHABAGSAT

BLOG INI MEMAPARKAN 360 DARJAH ISU-ISU LOKAL NEGERI PERLIS. TIDAK BERTUJUAN MEWUJUDKAN SEMANGAT KENEGERIAN YANG MELAMPAU, SEKADAR MEMBERI PERSPEKTIF YANG RENCAM DALAM MASYARAKAT YANG BERADA DALAM ZON SELESA.

KEBANYAKKAN PENULISAN MENGGUNAKAN BAHASA DAN LOGHAT UTARA DAN TIDAK DIGALAKKAN UNTUK TUJUAN FORMAL. YANG BAIK JADIKAN TELADAN, YANG JAHAT JADIKAN DIA KAWAN ( bagi nasihat atau boh penaboh, patah riuk kami tak tanggung! )

Segala pandangan yang diutarakan adalah suara peribadi pemilik blog semata-mata.

17 Mei 2009



TAHAP KAMPUNG LAGI...

MUSIM Harumanis mai lagi. Dengar cerita sekilo sampai RM8 depa juai. Di Bukit Bintang nu ramai dok pi borong. Tang Santanpun depa kata ada centre jugak. Ada juga kat kampung-kampung yang mengusahakan pokok ni serata Perglih. Pelam Harumanis makin terkenai dan dah jadi trademark kat tempat kita ni. Harumanis makan ngan puluit..wuii..apa nak kata!


Rasa-rasanya fenomena Harumanis dah berjaya mengglamerkan negeri ni lebih 10 tahun dah. Kalau kita pi kat luaq orang selalu sebut dan tanya pasal ni walaupun kekadang bukan musim dia. Nampaknya anugerah yang Allah SWT bagi kat orang Perglih ada banyak potensi yang boleh dikembangkan dan buleh jadi kerja daripada buah tu. Contohnya kena banyakkan produk sampingan, tingkatkan prasarana dan juga kena kemaskan promosi. Ladang baru kena bukak lagi. R&D mesti ada. Banyak manafaat ni sebenarnya kalau dibuat kajian dengan kemahuan yang bersungguh-sungguh terutama dari pihak kerajaan la. Kalau masyarakat nak join lagi baguih. Keghajaan kena bantu!

Cuma ada benda yang aku rasa tak berapa best bab depa yang dok meniaga mempelam ni. Bagi aku tak kisah la kalau masing-masing nak cari rezeki lebih musim ni. Tapi kalau meniaga cari untung sampai tak pikiaq hal keselamatan diri sendiri ataupun oghang lain, bab ni dah kira menzalimi diri sendiri ni. Aku tak mau sebut soal penguatkuasaan dari orang yang ada "kuasa". Tapi sikap ni sebenarnya menunjukkan kita ni memang tahap kampung punya. Serba ceroi. Tak dak peraturan. Hampeh.



...Selamba ja buat khemah terpan. Apa ingat jalan ni nat simpang 4 ka?



Macam biasala. Tunggu la kot-kot ditakdirkan jadi eksiden disebabkan premis-premis tepi jalan ni.. barulah depa yang ada "kuasa" tu kelam kelibut nak buat itu dan ini !
Selalunya perubahan dan perancangan pembangunan kita memerlukan korban nyawa sapa-sapa sebagai asbabnya!

1 ulasan:

  1. salam,

    wah sedapnyeee mempelam harum manis... sudah lama x makan sejak meninggalkan perlis huhuhu

    =)

    BalasPadam